VVIP :)

Pensyarah Karya Agung

Pensyarah Karya Agung
Terima kasih diucapkan kepada Dr Mohd Rashid Bin Idris atas segala nasihat dan tunjuk ajar dalam subjek ini . Hanya ALLAH yang mampu membalas jasa baik Dr .

Cikgu Ummi

Cikgu Ummi
Ummi Amirah Bt Alias (D20111047478)

Cikgu Wani

Cikgu Wani
Nur Syazwani BT Che Aziz (D20111047488)

Cikgu Linda

Cikgu Linda
Nurhaslinda Bt Salleh (D20111047508)

Cikgu Deel

Cikgu Deel
Fadilah Bt Hashim (D20111047532)

Pendapat Anda Tentang Blog Kami ?

15.4.14

KESEMPURNAAN BERBAHASA DALAM TUHFAT AL-NAFIS


Berbahasa mengikut nahunya
Berbahasa mengikut nahu yang betul sangat penting. Penggunaan nahu yang betul dapat membantu maksud yang hendak disampaikan mencapai objektifnya. Nahu dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) bermaksud cabang ilmu linguistik yang berkaitan dengan sintaksis, morfologi dan sebagainya. Ia juga dikenali sebagai tatabahasa. Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga (2008), tatabahasa merupakan peraturan atau sistem sesuatu bahasa, iaitu cara sesuatu bahasa itu digunakan sama ada dalam bentuk tulisan ataupun lisan.
Ahmad Khair Mohd Nor (2012) menyatakan bahawa tatabahasa terdiri daripada dua komponen utama, iaitu morfologi dan sintaksis. Dalam hierarki tatabahasa, ayat merupakan unsur bahasa yang paling tinggi, manakala morfem pula unsur bahasa yang paling kecil. Rajah dibawah menunjukkan unsur bahasa dalam hierarki tatabahasa:
Ayat

Sintaksis
Klausa
Frasa
Kata
Morfologi
Morfem

Menurut Mohd Rashid, Abdul Rahman dan Seri Lanang Jaya dalam buku Karya Agung Melayu BMS3022 (2014) pula, sistem nahu merangkumi aspek tatabahasa, morfologi, sintaksis dan semantik. Sistem nahu ini penting dalam proses komunikasi atau berbahasa. Sekiranya kita menggunakan nahu yang betul dalam berbahasa, mesej yang hendak disampaikan kepada individu lain akan dapat disampaikan dengan sempurna dan jelas.

Berbahasa untuk menyampaikan maklumat atau fakta yang betul dan benar
Prinsip ini sangat menekankan aspek kebenaran dan ketepatan dalam berbahasa. Seseorang pengarang atau penutur perlu memastikan maklumat atau fakta yang diutarakan adalah betul dan benar. Hal ini demikian kerana fakta atau maklumat yang tidak tepat akan memberi kesan buruk kepada manusia. Fitnah boleh sahaja berlaku dalam berbahasa akibat daripada maklumat yang tidak tepat. Menurut Mohd Rashid, Abdul Rahman dan Seri Lanang Jaya (2014), pemikiran seseorang tidak boleh berlandaskan kepercayaan dan emosi semata – mata, tetapi harus disampaikan berdasarkan penaakulan yang tepat dan sahih. Maklumat yang diperoleh perlulah diambil daripada sumber – sumber yang boleh dipercayai. Hal ini bertujuan agar maklumat yang diberikan tidak bercanggah dengan fakta yang sebenarnya. Agama Islam juga menitikberatkan kebenaran sesuatu maklumat. Firman Allah S.W.T yang dipetik oleh Mohd Rashid Md Idris (2014) yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah perkataan yang benar.”
                          (Surah Al-Ahzab 33:70)
1.2.1        Maklumat yang betul
Sesuatu maklumat yang ingin disampaikan hendaklah terdiri fakta. Pengarang atau penutur hendaklah mengelakkan maklumat yang berunsurkan andaian semata – mata. Contohnya:
“Demikian itu jualah cucu Nabi Allah Sulaiman, (‘alaihissalam). Jatuh ke tanah Bugis itu. Fa al – hasil tiap – tiap perkerjaan yang tiada kita dapat akan hakikatnya janganlah kita dustakan, hendaklah kita taslimkan, kerana dalilnya berdiri.”
(Tuhfat Al – Nafis: 25)



1.2.2        Maklumat yang benar
Mohd Rashid, Abdul Rahman dan Seri Lanang Jaya (2014) menyatakan bahawa Sesuatu maklumat yang disampaikan tidak hanya berlandaskan kepada kepercayaan dan emosi semata-mata.  Seseorang itu hendaklah menyampaikannya berlandaskan penaakulan yang tepat, sahih dan boleh dipercayai.  Hal yang demikian bertujuan untuk mengelakkan maklumat tersebut tidak bercanggah dengan fakta sebenar selain menghindarkan diri dari melakukan fitnah.

          Tambah mereka lagi, karya sastera merupakan sebuah karya yang dicipta atau dilahirkan daripada sebuah pembentukan realiti yang diolah menjadi realiti yang mungkin dapat dipercayai atau sebaliknya. Karya agung Tuhfat Al – Nafis boleh diyakini kebenarannya. Hal ini demikian kerana para sarjana barat turut mengangkat karya ini sebagai sebuah karya yang penting. Buktinya, R.O Winstedt (1958) menyatakan bahawa Tuhfat Al – Nafis merupakan karya sastera yang paling penting sesudah Sejarah Melayu. Ia menceritakan salasilah raja – raja Melayu, Bugis, Siak dan Johor sehingga Singapura didirikan oleh Raffles. Semua peristiwa yang dicatat diberikan tarikh yang tepat.

“Syahadan adapun baginda itu duduklah ia membuat negeri di Melaka. Adalah lama kerajaannya di Singapura kira – kira tiga puluh tahun kerajaannya di Melaka kira – kira tiga tahun demikianlah kata ahli al – tawarikh. Syahadan adalah kerajaan raja Melayu di Singapura itu, iaitu lima keturunan.”
(Tuhfat Al – Nafis: 7)

 Berbahasa untuk tujuan ibadah atau mentauhidkan Allah.

Berbahasa dikatakan beribadat apabila komunikasi yang berlaku itu memperlihatkan ciri-ciri penyampaian maklumat yang benar, berbahasa untuk saling menegur, menasihati dan yang paling jelas ialah penggunaan berbahasa sepanjang menuntut ilmu yang bermanfaat.  Jelas bahawa berbahasa yang meperlihatkan kesan positif kepada diri sendiri atau orang lain merupakan salah satu kaedah untuk kita mentauhidkan Allah S.W.T.

Menurut Mohd Rashid Md Idris (2012:73) menyatakan bahawa terdapat empat jenis komunikasi utama, iaitu komunikasi manusia dengan pencipta-Nya, manusia dengan dirinya sendiri, manusia sesama manusia dan manusia dengan makhluk-makhluk lain. Komunikator yang berkesan dan selari dengan agama Islam dipengaruhi oleh pengamatan dan penghayan yang mendalam terhadap keempat-empat jenis komunikasi tersebut.

Manusia merupakan makhluk ciptaan Allah S.W.T yang istimewa berbanding makhluk yang lain kerana akal dianugerahkan kepada mereka.  Akal digunakan untuk berfikir mengenai kebesaran dan keesaan Allah S.W.T.  Oleh sebab itu, manusia digelar sebagai komunikator yang mempunyai akal, pancaindera dan sistem biologi yang luar biasa semasa proses berbahasa atau berkomunikasi berlaku.

  •   Falsafah Keislaman (Ibadat & Tauhid) Dalam Tuhfat Al-Nahfis

Ramai ahli sejarah bersetuju yang agama Islam telah diperkenalkan di Nusantara melalui perdagangan. Peranan pedagang Islam terutama di zaman permulaan Islam di Nusantara amat penting sekali. Para pedagang dari Arab, India, dan Parsi telah menumpukan kegiatan perdagangan di rantau ini semenjak abad ke-8 atau ke-9 lagi. Manakala menurut catatan China, pedagang-pedagang Islam sudah ada di kawasan perairan Melayu semenjak pertengahan abad ke-7 lagi. Di antara barang-barang tersebut ialah lada, rempah, kemenyan dan terutamanya kapur barus. Khusus tentang kapur barus, ia pernah dianggap sebagai punca yang membawa orang-orang Arab ke Nusantara sejak awal lagi. Sebenarnya barang-barang ini bukan sahaja dikehendaki oleh orang-orang Arab bahkan juga orang-orang Barat.
Buku Tuhfat al-Nafis hasil karya Raja Ali Haji turut menyentuh mengenai unsur-unsur keislaman sekaligus menunjukkan sifat atau rasa dalam beribadat demi mentauhidkan keesaan Allah terutamanya dalam golongan pemerintah. Apabila unsur-unsur keislaman itu wujud dalam sesebuah karya agung itu, secara tidak langsung memaparkan kepada pembaca akan pengaruh agama Islam mula wujud dan seterusnya mempengaruhi penulisan pada ketika itu. Pengarang menyatakan Raja Kecil Besar adalah raja Melayu yang pertama memeluk agama Islam dan digambarkan Raja Kecil Besar mendapat hidayah ketika dalam tidur dan apabila bangun dari tidur baginda mendapati zakarnya telah dikhatankan. Hal ini jelas menunjukkan, Islam adalah agama yang bersih dan suci untuk diaplikasikan dalam perlakuan ibadat seperi solat. Situasi Raja Kecil Besar yang telah dikhatankan menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang menitikberatkan kebersihan dalam kehidupan seharian untuk kelangsungan ibadat yang sempruna. Apatah lagi, dalam rangkap contoh di bawah ini, ada menunjukkan bahawa Raja Kecil Besar telah melafazkan duya kalimah syahadah dalam mimpinya yang mana ia menjadi syarat utama sebagai seorang muslim.
“Syahadan apabila mangkatlah Raja Besar Muda itu maka menggantikan puteranya yang bernama Raja Tengah. Syahadan apabila mangkatlah Raja Tengah itu maka menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Kecil Besar. Syahadan kata sahibul hikayat inilah raja yang adil lagi saksama pada zaman itu, dan ialah Raja Melayu yang mula-mula masuk ugama Islam, yang bermimpikan berjumpa hadrat Nabi kita Muhammad salla Allahu ‘alaihi wasallam, yang diajar oleh Rasulullah salla Allahu ‘alaihi wasallam, dengan mengucap dua kalimat syahadat, iaitu: asyhadu al la ilaha illa’llahu, wa asyhadu anna Muhammadan Rasulu’llahi: serta terkejut daripada tidurnya, dilihatnya zakarnya sudah terkhatan.”
(Tuhfat al-Nafis, 1982: 4-5)

Selain itu juga, pengaruh Islam turut dipengaruhi oleh kehadiran pedagang-pedagang luar seperti dari negara Arab. Pada waktu dahulu, kapal-kapal dagangan bebas membawa barang-barang dagangannya dan berlabuh di pelabuhan yang ada. Kesempatan berdagang inilah digunakan oleh pedagang untuk melebar luaskan pengaruh atau fahaman mereka. Kehadiran pedagang dari luar yang secara tidak langsung melebar luaskan pengaruh Islam turut diselitkan oleh pengarang dalam Tuhfat al-Nafis. Misalnya:
“Maka pada pagi hari ia berangkat ke pantai melihat kapal datang dari Jeddah. Maka turunlah orangnya sembahyang di tepi pantai itu dilihatnya seperti yang di dalam mimpinya. Maka raja itu pun menderumkan gajahnya lalu diambilnya orang yang sembahyang itu dibawanya naik ke atas gajahnya, iaitu Syekh Makhdum namanya, lalulah dibawanya masuk ke dalam kotanya. Maka belajarlah ia akan ugama Islam. Maka masuk Islam segala orang besar-besarnya dan segala isi negeri Melaka itu. Maka baginda itu pun bergelarlah Sultan Muhammad Syah.”
                                                                                                                                                                                           (Tuhfat al-Nafis, 1982: 5)

Petikan di atas menunjukkan kepada pembaca bagaimana permulaan agama Islam masuk ke Alam Melayu dan seterusnya tersebar luas. Hal ini dijelaskan dengan lebih tepat bahawa pengabdian diri sebagai seorang hamba Allah ditunjukkan melalui perlakuan solat lima waktu iaitu termasuk dalam ibadah utama dalam Islam. Pembaca juga dapat mengetahui bahawa pada mulanya agama Islam berkembang dalam golongan atasan atau istana dan barulah merebak pada rakyat tempatan. Di sinilah peranan pengarang dapat dilihat dalam menyampaikan maklumat akan kehadiran agama Islam pada ketika itu melalui karya Tuhfat al-Nafis. Agama Islam pada ketika itu menunjukkan pengaruh yang kuat di mana pihak pemerintah, iaitu raja atau sultan bertindak membanteras golongan yang membawa ajaran sesat pada ketika itu. Pada zaman pemerintahan Sultan Mahmud di negeri Lingga, telah muncul seorang lebai dari Minangkabau, iaitu Lebai Tamat. Pada mulanya Sultan Mahmud menerima kehadiran lebai itu kerana menganggap lebai tersebut akan menyampaikan ajaran Islam.

“…maka datang seorang lebai orang Minangkabau ke negeri Lingga, namanya Lebai Tamat. Maka mengaku dirinya orang alim pada ilmu hakikat mengajarlah ia akan sesetengah orang Lingga akan ilmu hakikat, dinamakan ilmunya itu ‘Isa’ konon, dan banyaklah perkataan syathiyat, hingga akhir-akhirnya pekerjaannya jatuhlah seperti i’tiqad mulhid mengaku dirinya Allah taala. Maka banyaklah murid mengikut i’tiqad…”
                                                                                                                                                                         (Tuhfat al-Nafis, 1982: 261)

Namun, pada ketika itu Sultan Mahmud tidak mengetahui akan perkara tersebut berlaku dalam negerinya. Pegawai-pegawai negeri Lingga telah menyampaikan masalah tersebut pada adinda Sultan Mahmud, iaitu Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar.
“…datanglah segala pegawai-pegawai negeri Lingga itu memaklumkan kepada Yang Dipertuan Muda, maka murkalah Yang Dipertuan Muda. Maka lalu Lebai Tamat itu dengan segala murid-muridnya ditaubatkan serta ditakzir digondolkan kepalanya. Kemudian daripada itu, maka lebai itu pun keluarlah dari Lingga…”
                                                                             (Tuhfat al-Nafis, 1982: 261)
Namun perkara tersebut tidak berhenti di situ sahaja, Lebai Tamat telah pergi ke Lampung dan membawa ajaran sesat yang sama. Perkara tersebut telah dapat dihidu oleh Sultan Mahmud lalu baginda mengarahkan adindanya Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar membunuh lebai tersebut dengan mengadakan perancangan yang strategik.

“Maka sampailah khabar itu kepada Sultan Mahmud, maka bertambah-tambah murka baginda itu akan lebai itu. Maka lalu baginda berkirim surat kepada paduka adinda Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar minta bunuh juga Lebai Tamat itu.”
                                                                                                                                                                                                            (Tuhfat al-Nafis, 1982: 262)
Raja Jaafar telah mengikut perancangan yang dilakukan oleh Sultan Mahmud untuk menangkap Lebai Tamat dan menjatuhkan hukuman bunuh kerana menyebarkan ajaran songsang di serata tempat.

“Maka apabila hampir ke darat maka ditangkaplah oleh orang yang disuruh Yang Dipertuan Muda itu lalu diikat dan didepangkan tangannya. Kemudian lalulah disuruh bunuh dikerat kepalanya dikirimkan kepada Sultan Mahmud di Lingga. Maka habislah kisah Lebai Tamat yang tersebut itui intiha.”
                                                                             (Tuhfat al-Nafis, 1982: 263)

Petikan dari naskhah Tuhfat al-Nafis itu telah menunjukkan bahawa pemerintah pada ketika itu amat mementingkan pegangan agama. Pentauhidan kepada Allah melalui kalimah syahadah adalah perkara yang amat dititikberatkan oleh golongan pemerintah pada masa itu bagi menunjukkan keesaan Allah. Dapat dilihat bagaimana Sultan Mahmud dan Yang Dipertuan Muda berusaha untuk membanteras kegiatan ajaran sesat dan bagaimana tindakan yang diambil bagi menangani masalah tersebut. Baginda pada mulanya menggunakan cara yang lembut dengan meminta golongan tersebut bertaubat dan keluar dari negeri Lingga akan tetapi golongan tersebut masih meneruskan kegiatan seperti itu di tempat lain dan akhirnya baginda telah mengambil tindakan yang sewajarnya iaitu menjatuhkan hukuman bunuh kepada pembawa ajaran sesat tersebut. 

No comments:

Post a Comment